Minimér output og maksimér outcome

9. December - Kræn Hansen, Partner, Socialsquare

9. december 2016

I gårsdagens låge behandlede vi opgøret med vandfaldsmetoden og udnævnte “den agile proces” som vinderen. Hvis vi tager et skridt tilbage fra tastaturet på hæve-/sænkebordet og kigger på det store billede, indser man, at udviklingen af digitale produkter og forretninger faktisk ikke handler om at udvikle software. Som Jeff Patton siger:

“We’re not building software, we’re changing the world” 

Vi skal altså efterstræbe at maksimere den positive indvirkning på verdenen – en “positive impact” – igennem den positive ændring i oplevelsen ved eller adfærden af dem der bruger produkterne – et “positive outcome”. Og det skal vi gøre ved den mindst mulige investering af tid og energi i midlet, de digitale produkter og tjenester vi bygger, vores software – vores output. En gang til:

“Minimér output og maksimér outcome”

– fordi output koster penge og outcome gør brugerne glade. Så simpelt kan det siges. Men det kan være svært at efterleve i praksis. Meget af den software man “shipper” (eftersigende op imod 60%) leverer ikke den værdi, vi sætter som mål, ifølge Marty Cagan forfatter til bogen “Inspired” og Standish Group, så vi må spørge os selv om vi er effektive nok i at levere?

På engelsk kan man bruge ordene “effective” og “efficient” til at beskrive denne dualitet. “Effective” er forholdet mellem “outcome” og indsats – hvor gode er vi til at levere værdifulde løsninger for rigtige brugere? Imens “efficient” beskriver hvor velsmurt maskinen er til at levere output i forhold til vores indsats – hvor gode er vi til at “shippe” nye features og fejlfri kode til brugerne (som de måske ikke har brug for)?

En måde at arbejde med dette på er kontinuerligt at spørge og måle på, hvor meget outcome får vi for vores output. Kan vi optimere vores måde at arbejde på i forhold til lave mest muligt “outcome” for mindst muligt “output”?

Set i dette lys, begynder det at give mening at arbejde i kortere perioder med mulighed for at lære undervejs. For hvordan ville vi ellers kunne stoppe op og ændre kurs, når vi lærer, at værdien ligger et andet sted end der hvor vi bygger lige nu?

Øvelse

En god øvelse som du og dit team kan gennemføre er at stille jer foran en et stort stykke papir med to akser og en række tusser (eller “dot”-klistermærker). I skal herefter hver især stemme på hvor langt ud af de to akser I ligger som team:

De to akser på pariret er:

  • Hvor meget “output” har I? Dvs: Hvor gode er I til at levere nye funktioner og fejlfrie produkter til jeres brugere?
  • Hvor meget “outcome” skaber I? Dvs: Hvor gode er I til at levere funktioner, der faktisk skaber værdifulde forandringer for jeres brugere?

Download: En A3 poster med to akser: “Outcome vs output”

inspiration

Hvis du har en time, kan du se en video af Jeff Patton “He outlines the concepts behind design thinking: clear problem definition, ideation, iteration, and execution plans that emphasize continuous learning, accompanied by real-life examples”
https://www.infoq.com/presentations/Design-Thinking

Giv dig selv og dine kolleger en julegave.

Tag på kursus i Digitalt lederskab
Digitaliseringen kræver nyt mindset, nye værktøjer og nye kompetencer. På kurset tager vi fat i digital lederskab ved at kigge på 3 centrale fokus områder: produkt- , organisations- og forretningsudvikling som hver især bliver udfordret i en digitaliseret verden og som kræver nyt af os som ledere af teams, projekter, processer eller af organisationer.

FÅ ET DRYS INSPIRATION I DIN INDBAKKE.

Hver dag - hele Julen.



Vi virker i virkeligheden

Socialsquare bliver en del af Reload

...læs om vores fælles vision på http://nye.reload.dk, eller fortsæt blot til vores normale hjemmeside her.