Skab værdifulde ændringer med agile projekter

8. December - Kræn Hansen, Partner, Socialsquare

8. december 2016

Agile projekter skaber værdifulde ændringer. Denne låge vil omhandle evnen til, kontinuerligt, at levere værdifulde forandringer i rigtige menneskers liv. Vores fornemmeste opgave som skabere i det digitale samfund.

Der er globalt ved at opstå kollektiv enighed om, at produktudvikling i gennem-dokumenterede vandfaldsprojekter hører det forrige århundrede til. Vi har indset, at det er vigtigt at planlægge, men at planen forældes så snart dokumentet er gemt på fællesdrevet, hvorfor vi bliver nødt til at planlægge for kortere perioder ad gangen – dem kalder vi sprint. Vi begynder kollektivt at forstå, at det giver mening at lære imens vi bygger. Vi har indset, at vi ikke bare skal lære af produktet vi bygger, men at vi også periodisk skal undersøge og lære af vores samarbejde. Det er i øvrigt let at falde i en fælde, hvor man tænker, at de processer vi snakker om kun er relevante, når man fremstiller software og digitale produkter. Men man kan producere mange typer af resultater, der skaber værdifulde forandringer – og det kan ligeledes struktureres som vandfald eller agile processer. Så hold for øje at hver gang der står “software” så kunne der lige så godt havde stået “frikadeller”.

Hvis du eller din kollega ikke deler samme kollektive enighed om det, der beskrives ovenfor, tager vi den lige en gang til – for det er en vigtig pointe.

Den berygtede vandfalds process

fullscreen-1Vores analyser af brugere, deres adfærd og behov leder os til en indsigt i den nuværende tilstand. Vi udvælger en række problemer som vi fokuserer på og designer løsninger som vi forventer vil imødekomme brugernes behov – typisk overleveret til udviklere eller en leverandør igennem en kravspecifikation, som man af og til har behov for et bindende tilbud på. Så låser man en gruppe programmører inde i en kælder med rigelige mængder af sukkerholdige drikke og en fiber-opkobling til internettet og de får så lov til at kode en løsning. For at sikre sig, at vi leverer løsninger af højeste kvalitet afslutter vi leverancen med en kvalitetskontrollerende “test”-fase hvor vi ja – “tester” løsningen og kontrollerer kvaliteten. Hver fase i processen kan tage måneder og hele vandfaldet kan tage halve eller hele år. Det lyder let og ligetil – hvordan kan det overhoved gå galt? Det korte svar er: på rigtig mange måder! Læs eventuelt listen i det kommende afsnit.

En mere agil proces

En mere agil proces er kendetegnet ved, at vi leverer i sprint af en fast varighed (typisk 1, 2 eller 4 uger), og at et tværfagligt team arbejder på aktiviteter, der har både analyserende, designende, kodende og “testende” natur – i hvert eneste sprint.

fullscreen-2

Efter hvert sprint efterstræber teamet, at de leverer værdifuld og fejlfrie resultater. De vil hellere levere mindre, men gennemtestede og bedre resultater.

Til sidst – som lovet, er her nogle af de måder, at en vandfaldsproces kan gå galt:

  • Første gang man analyserer sker det ofte med udgangspunkt i meget lidt eksisterende teknologi. Hvis man ikke allerede har et produkt, kan man blive nødsaget til at basere dele af sin research på konkurrenters produkter og andre produkter, der løser lignende behov.
  • Når man designer kan man risikere at vælge for mange eller for store features, der kræver voldsomme mængder af udviklingstid at kode. Det kompliceres yderligere af, at ikke alle funktioner i et produkt benyttes lige meget, hvorfor det giver mening ikke at bygge alting vi kunne tænke os til.
  • Når vi koder kan det være vi ikke helt forstår, hvad der egentligt skal laves og fordi vi får beskrivelser af løsninger, forstår vi ikke problemet som løsningen forsøger at adressere. På den måde føler udviklere sig mere som robotter, der producerer taster på taster og producerer kode imens de er afkoblet fra virkeligheden og problemerne de er i gang med at løse. Det føles af og til naturligt at spørge om flere og mere uddybende beskrivelser fra designeren – når man føler sig frustreret over, at den løsning man bliver bedt om at implementere er svær eller ikke giver mening. Men processen er kørt videre: Designeren er tilknyttet et andet projekt nu.
  • Kvalitetskontrollerende tests som sidste fase bør få alles alarmklokker til at ringe. For det naturlige spørgsmål er: Hvad gør vi så når vi faktisk finder en fejl? Det skal jo rettes – men af hvem? Vi skulle jo bare sikre, at det der blev produceret “virker”. Hvad det vil sige at “virke”? Det er ofte svagt defineret – måske står det i en kravspecifikation. Vi kan teste, at det, der blev bygget ikke indeholder åbenlyse fejl, at det ikke er langsomt eller har popup vinduer med fejl-beskeder. Men det rigtig interessante at teste er vel om vores nye løsning faktisk løser de behov som vi analyserede os frem til i første fase af processen. Det sker alt for sjældent og hvis vi finder en fejl her skal vi jo endnu længere tilbage for at justere … hvem har lyst til at banke på døren indtil designerne og fortælle at deres kravspecifikation ikke løste behovet? Eller endnu værre til dem der analyserede behovet og fortælle, at der faktisk ikke var et behov alligevel – eller, at en konkurrent nu allerede løser behovet endnu bedre end vores nye løsning.

Overvej

  • Hvilke oplevelser (dårlige såvel som gode) har du haft med vandfalds projekter i jeres organisation?
  • Hvilke oplevelser (dårlige såvel som gode) har du haft med mere agile projekter i jeres organisation?
  • Hvor parate ser du jeres organisation være til at tage springet imod en mere iterativ og agil måde at samarbejde?

inspiration

Der er rigtig mange måder at lære mere om agil produktudvikling. Start med en søgning på Google – her vil navne som Jeff Sutherland, Ken Schwaber og Mike Cohn uden tvivl dukke op i resultaterne. Det kan også være værd at overveje om det ville give mening for dig eller en i din organisation at modtage undervisning og blive Scrum-certificeret, som produktejer eller Scrum Master. Vi kender folk, der kan hjælpe med den slags.

Giv dig selv og dine kolleger en julegave.

Tag på kursus i Digitalt lederskab
Digitaliseringen kræver nyt mindset, nye værktøjer og nye kompetencer. På kurset tager vi fat i digital lederskab ved at kigge på 3 centrale fokus områder: produkt- , organisations- og forretningsudvikling som hver især bliver udfordret i en digitaliseret verden og som kræver nyt af os som ledere af teams, projekter, processer eller af organisationer.

FÅ ET DRYS INSPIRATION I DIN INDBAKKE.

Hver dag - hele Julen.