Tænk med design og lav ting som folk vil have

3. December - Martin Sønderlev Christensen, Partner, Socialsquare

3. december 2016

Det handler ikke om, at få folk til at ville have dit produkt, men om at lave ting som folk vil have.

En digital tidsalder indvarsles nogle markante skift i den måde vi tænker produktudvikling og markeder på. For når sidstnævnte befolkes af forbrugere, der lettere kan danne sig et overblik over relevante produkter, og desuden i højere grad forventer nem adgang til brugertilpassede løsninger, så må førstnævnte gentænkes.

Ofte står man overfor en række risici, når man skal skabe nyt eller gentænke noget eksisterende. I en stadig mere kompleks og hurtigt skiftende verden opstår en intensiveret risiko for at det produkt man går til markedet med rammer ved siden af skiftende behov og viser sig allerede overflødig(gjort).

Forretningskonsulenter, marketings- og reklamefolk, der i årevis har befolket ledelsesgangene, kan ikke længere komme med alle svarene. De vil overvejende fortælle om, hvordan man kan få folk til at ville have dit produkt, mens man idag snarere burde interessere sig for at lave ting som folk vil have.

Her kommer designtænkning ledelsen til hjælp. Som begrebet indikerer, er ideen, at man bruger design til at tænke sig om eller til at stille spørgsmål, som leder en til at se nye muligheder eller finde nye løsninger tættere på kundernes reelle behov.

Det handler i første omgang ikke så meget om at få idéer, men om at indsamle viden til at generere bedre idéer (ofte formuleret som hypoteser om en mulig løsning). Og det handler om at prøve sine hypoteser af, for at lære hvad der virker. Dette står i kontrast til at udvikle produkter og services på baggrund af en tænkt (ikke testet) kravspecifikation eller generaliseret forbrugertrend.

Mange oplever i dag, at når man lære at tænke og agere som en designer, ændrer det hele den måde man udvikler produkter, services og processer på – ja, selv hvordan man laver en strategi.

I 2017 vil det være vigtigt gå lidt videre end buzzword-stadiet og for alvor integrere designtænkning i organisationen. Det handler om at alle kan være designere og se design som et ledelses- og procesværktøj, der kan bringes i anvendelse i en daglig virkelighed, hvor det som organisation er ligeså vigtigt at stille gode spørgmål, end det er at have rigtige svar.

Øvelse

Overvej om din organisation arbejder for meget “indefra og ud”? Hvor tit inddrager I virkeligheden og kunder? Hvor struktureret arbejder I med at spørge og opsamle viden udenfor organisation? Og hvordan?

inspiration

Læs mere om det nye digitale mindset og metoder, der drives frem af designtænkning her:

 

Giv dig selv og dine kolleger en julegave.

Tag på kursus i Digitalt lederskab
Digitaliseringen kræver nyt mindset, nye værktøjer og nye kompetencer. På kurset tager vi fat i digital lederskab ved at kigge på 3 centrale fokus områder: produkt- , organisations- og forretningsudvikling som hver især bliver udfordret i en digitaliseret verden og som kræver nyt af os som ledere af teams, projekter, processer eller af organisationer.

FÅ ET DRYS INSPIRATION I DIN INDBAKKE.

Hver dag - hele Julen.